8 paź 2009

Kraków : triennale grafiki



Kilka godzin w Krakowie - to tradycyjnie okazja do zanurzenia się w małopolskich klimatach.


Spotkania z artystami, ślady po kongresie kultury ( odbył się pod koniec września), Teatr Stary, kawa na trotuarze ulicy Brackiej (przy stole jak z instalacji Kantora ) , spacer po Plantach, kościół Mariacki ( tym razem dopiero zdałam sobie sprawę jak w zbudownym przez niemieckich mieszczan kościele za sprawą artystów i duchowości młodopolskiej bić zaczęło - na początku XIX wieku - serce polskości ).
Oto Kraków.

W październiku 2009 w salonach artystycznych królują rozmowy o grafice. Trwa Międzynarodowe Triennale Grafiki. Wystawa i konkurs zawsze odbywają się w pobrzemiewającej debacie o rzekomym końcu grafiki, końcu technik warsztatowych. I znów fatalistycznym prognozom kłam zadają artyści i ich prace.
Szczególnym zaskoczeniem jest dla mnie zdobywca Grand Prix d`Honneur głownego konkursu Triennale- Chorwat Mersad Berber .


Zaskoczenie potrójne - przez figuratywność i narracyjność prac, odniesienie do mistrzów ( awangardowi artyści każą zazwyczaj wierzyć, że mistrzowie nie istnieją , a u Berbera- wręcz przeciwnie - pojawiają się czytelne cytaty z Caravaggia i Gericault, odniesienia do Goyi ). W końcu zaskoczenie techniką nagrodzonych prac. Giclée- a właściwie druk atramentowy na wybranym nośniku- to znak, że forma odpowiada dokumentalnej treści, a sztuka nie jest domeną iniciés, tylko bezpośrednią i powszechną odpowiedzią na codzienność. W tyglu idei połaczył artysta stare z nowym, tradycję z nowoczesnością. A wszystko, by mówić o tym jak współczesny dramat z byłej Jugosławii ma się do tragedii , które znamy z historii. Wydarzenia dość aktualne Mersal ubrał w kostium historyczny , ale i przewrotnie, a rebours historię opowiedział współczesnym językiem.
reprodukcja : Międzynarodowe Triennale Grafiki; Mersad BerberArchiwum I, giclée / 185 × 140 cmArchive I, giclée / 185 × 140 cmChorwacja
Międzynarodowe Triennale Grafiki
do 11 października,
Bunkier Sztuki, Kraków

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz